5 vragen aan… Frank Alofs, ALD Automotive

artikelen_fotos_19620_800ALD Automotive is gespecialiseerd in Operational Leasing en Fleet Management. Met 1.100.000 voertuigen en 5.000 werknemers in 40 landen behoort ALD Automotive tot de top drie van grootste autoleasemaatschappijen wereldwijd. We stellen Frank Alofs, Operations Director van ALD Automotive, 5 vragen over zijn werk en ALD’s markt.

1) Om te beginnen: wat behelst jouw functie binnen ALD Automotive en wat zijn jouw speerpunten?

“Als Operations Director ben ik verantwoordelijk voor de domeinen: procurement, operationele inkoop en aflevering van auto’s, schadeherstel, verzekeringen, onderhoud, verhuur, transport en verkoop van ex-lease auto’s. Daarnaast heb ik facility in mijn portefeuille.

Mijn speerpunten binnen operations zijn:

  • Ontzorgen van de leaserijder en de hierbij behorende verbetering van de dienstverlening;
  • Vlekkeloos laten verlopen van processen;
  • Operationele kostenbewaking en kostenreductie.”

2) Wat is jouw visie op de trends en ontwikkelingen binnen de leasing sector?

“De leasing sector is volop in beweging. Private lease groeit hard, behoeften van gebruikers worden individueler en de dienstverlening wordt meer digitaal. Gebruikers zoeken de mobiliteit die bij hen past, afgestemd op de behoefte die de klant op dat moment heeft. Dat vraagt om flexibilisering van ons dienstenaanbod en de service die daar bij hoort. We zorgen er derhalve voor dat we voortdurend wendbaar blijven en eigenlijk al in een behoefte kunnen voorzien voordat die er is.”

3) ALD Automotive is een ‘volle dochter’ van Société Générale Group; kun je daar wat meer over vertellen?

“Société Générale is de derde zakenbank van Europa gemeten naar inkomsten. Gemeten naar marktkapitalisatie is het de zesde bank van Frankrijk. Er werken bij S.G, in totaal ongeveer 120.000 mensen, waarvan 75.000 in Europa. De bank is actief in 80 landen. Los van algemene regelgeving en de kpi’s vanuit de bank hebben we als dochter veel vrijheid als het gaat om de bedrijfsvoering en initiatieven. Société Générale ondersteunt het innovatieve karakter van ALD Automotive, waarbij we in Nederland voorop lopen met innovaties zoals het Mobility Experience Centre, e-bikes en ALD choice.”

4) Wat zijn volgens jou de belangrijkste behoeften van jullie klanten en hoe spelen jullie hierop in?

“ALD Automotive biedt klanten vrijheid in mobiliteit. Oplossingen die echt bij hen passen, geen “one size fits all”. Wij geloven in echt partnerschip; een ware partner zijn voor elkaar. Hiermee maken we het onszelf niet altijd gemakkelijk. Wij dagen de klant graag uit om breed na te denken over hoe mobiliteit hen kan ondersteunen in bijvoorbeeld goed werkgeverschap, MVO en kostenbeheersing. Een bezoek aan ons Mobility Experience Centre is vaak het startpunt voor verandering van het mobiliteitsbeleid bij onze klanten. Bovendien zijn wij een voorstander van co-creatie. Samen met een relatie hebben wij ALD choice ontwikkeld: een nieuw concept waarbij de leaserijder zijn/haar auto via een online portal kiest en de klant (wagenparkbeheerder) per gebruiker in plaats van per voertuig betaalt en er één prijs voor een groep gebruikers gehanteerd wordt in plaats van één prijs per leasevoertuig. ALD Automotive biedt een selectie van automodellen in haar portal, waarbij de rol van inkoop erg belangrijk is. We kopen immers voertuigen voordat er een leasecontract voor is, op voorraad dus. Dat vraagt om een andere rol van inkoop en een ander besturingsmodel.”

5) Vanwege een adviestraject ken je BrightStone Group vanuit de rol als opdrachtgever; hoe verliep dit traject ten aanzien van het proces, van kennismaking tot uitrol?

“Wij werden door BrightStone Group proactief benaderd op basis van een analyse van ons jaarverslag, waarin zij mogelijkheden zagen voor optimalisatie. Dit zorgde gelijk voor een interessant en inhoudelijk gesprek. Het gehele traject verliep erg plezierig en professioneel, er was direct een natuurlijke klik. BrightStone bleek in staat om de ‘ware partner-gedachte’ te vertalen naar een helder inkoopbeleid met een duidelijke road map om het beleid te implementeren en te borgen. Dit zorgde uiteindelijk voor een sterke business alignment en inkoop vanuit de behoefte van de klant. En daar gaat het ons tenslotte om!”