5 vragen aan… Amelia Albert Salgado | Binck Bank

Amelia Albert Salgado is Head of Governance, Risk and Compliance bij Binck Bank. Deze functie vervult ze nu ruim drie jaar. Hiervoor was Amelia zo’n 16 jaar werkzaam bij ABN AMRO in verschillende senior rollen binnen Risk en Audit. Kortom: een stevig en boeiend track record binnen het vakgebied. Graag stellen we Amelia 5 vragen over haar (en onze) expertises.

1. Hoe komt een van oorsprong Spaanse in een Hollandse risk en compliance omgeving terecht?

“Aan het eind van mijn studie deed ik een summer course in Santander, een prachtige plaats aan de noordkust van Spanje. In het uitgaansleven ontmoette ik Hans. Het toeval wilde dat ik die zomer een trip naar Amsterdam had geboekt met vrienden. Daar hebben we weer afgesproken. En toen was er geen houden meer aan. Het heeft nog ruim drie jaar geduurd (en in die tijd veel hoge telefoonrekeningen) voordat ik naar Nederland kwam. Na 3 jaar werken bij Andersen in Madrid maakte ik de overstap naar PwC in Amsterdam. Ik deed daarnaast de postdoctorale opleiding tot registeraccountant. En ik sprak de taal niet. Ik dacht toen: wat doe ik mezelf aan? Er was geen betere manier om te onderzoeken hoe verliefd ik was. De volgende stap werd ABN AMRO. Ik heb daar 18 jaar met veel plezier gewerkt. Eerst bij Internal Audit, daarna diverse rollen vervuld binnen Risk Management, vaak met focus op de niet-financiële risico’s. Het is een onvergetelijke periode geweest, ik heb met fantastische professionals gewerkt over de hele wereld en veel geleerd van alle fases waar de bank doorheen ging. 3,5 jaar geleden belde BinckBank of ik wilde komen praten. Ik had net daarvoor besloten dat het tijd was voor iets anders. Things happen for a reason. Het eerste gesprek voelde gelijk goed. Ik mocht vorm geven aan de 2e lijns functie Governance, Risk en Compliance. Het bleek snel dat er veel moest gebeuren op gebied van risk management en compliance. De bank zat midden in een strategische transformatie, had te maken met veel nieuwe en complexe regelgeving en de volwassenheid van de teams kon verder omhoog. Een mooie uitdaging.”

2. Wat maakt het werken bij een online bank anders dan bij een reguliere bank?

“BinckBank is gestart als ‘challenger bank’ om beleggen toegankelijk te maken voor iedereen. Wij zijn geen traditionele bank; wij bieden bewust niet alle klassieke producten en diensten aan. We focussen met onze diensten op het gebied van beleggen en vermogensbeheer voor particulieren, rechtspersonen en zelfstandige vermogensbeheerders. We zijn inderdaad een online bank, maar dat betekent niet dat wij geen persoonlijk contact hebben met klanten waar het nodig is. In onze kantoren in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje staat een goede klantenservice centraal. BinckBank bevindt zich in een uiterst concurrerende en snel veranderende omgeving. Net als de grote banken moesten wij de afgelopen jaren veel nieuwe regelgeving implementeren en tegelijkertijd onszelf blijven vernieuwen om aan de snel veranderende klantbehoefte te voldoen. Het is in dat kader zeer belangrijk om de hele waardeketen te digitaliseren; voldoende schaalgrootte te bereiken en kosten en complexiteit te reduceren. Risk en compliance specialisten hebben hier ook een belangrijke adviserende rol in.
Regelgeving is “techniek neutraal”. Dit betekent dat bijvoorbeeld in het geval van geautomatiseerde vermogensbeheer diensten, Binck vanzelfsprekend aan dezelfde zorgplicht moet voldoen als traditionele banken waar meer persoonlijke kennis van de klant is. Om dit aantoonbaar te maken moeten wij voortdurend goed nadenken, het gedrag van de klant analyseren en nauw samenwerken bij het ontwerpen en implementeren van onze digitale processen. Het mooie van BinckBank: we hebben een ‘doenersmentaliteit’ en voortdurende focus op de klant. We kunnen snel schakelen, ondanks de grote hoeveelheid veranderprojecten die soms best een uitdaging vomt voor onze relatief kleine organisatie.”

3. Overname door het Deene Saxo Bank: welke impact gaat dit hebben op de organisatie in het algemeen en risk en compliance werkzaamheden in het bijzonder?

“Ik denk dat de krachtenbundeling op het juiste moment komt. De marktomstandigheden zijn zeer uitdagend en schaalgrootte een randvoorwaarde om op lange termijn concurrerend te blijven. Saxo Bank is een logische partner voor BinckBank. Beiden zijn als fintech pioniers gestart met een vergelijkbare missie. BinckBank is zeer klantgericht en heeft haar dienstverlening aan retail beleggers vanuit hun lokale behoefte vertaald in elke markt waar wij opereren. Saxo Bank is heel sterk in technologie en heeft zich tot nu toe meer gericht op de Wholesale markt. Een sterke combinatie als je het beste uit beide bedrijven goed weet te benutten. Het plan is om klanten volledig te kunnen migreren naar de IT-infrastructuur van Saxo Bank. Hiermee kunnen nodige schaalvoordelen worden behaald en kan het product aanbod worden verbreed. Dit gaat op termijn direct impact hebben op de organisatie van Binck, met name bij de IT afdeling, maar ook de rol van andere functies zal wijzigen als onderdeel van de Saxo groep. Dat geldt ook voor risk en compliance. Als alle klanten zijn gemigreerd, dan zullen processen als credit risk monitoring en transaction monitoring worden gecentraliseerd. Vooralsnog betekent de integratie de komende 2 jaar vooral veel werk. En ook al kunnen sommige collega’s zich soms onzeker voelen, het is ook een unieke en leerzame periode voor al onze professionals. Samen met nieuwe collega’s in Kopenhagen multidisciplinair meedenken en adviseren over de risico’s die gepaard gaan met zo’n integratieproces maak je niet dagelijks mee.”

4. Waar liggen de komende paar jaar binnen risk & compliance volgens jou de grootste uitdagingen?

“Ik dacht aan de quote “non-compliance is a risk, but risk management is not compliance”. Het is belangrijk dat wij vooruit blijven denken en niet alleen aandacht geven aan de issues van vandaag. Welke nieuwe risico’s zien wij ontstaan als wij er nu niets aan doen? Welk effect kunnen bijvoorbeeld langdurig negatieve rentes hebben op het gedrag van consumenten en bedrijven en hoe kunnen wij hier als bank mee omgaan? Technologische ontwikkelingen zijn zowel een uitdaging als een kans in onze vak. Er is voldoende gespecialiseerd talent nodig om de ontwikkelingen en aandachtspunten omtrent AI en machine learning te begrijpen. Tegelijkertijd is het gebruik van dezelfde nieuwe technologie nodig om effectief en efficiënt ons vak uit te oefenen. Een andere uitdaging is het slim blijven inrichten van de risk en compliance activiteiten. Door o.a. de steeds hogere complexiteit en externe druk, hebben we soms de neiging om meer afdelingen op te richten die zich bezighouden met één deelgebied. In de praktijk zijn de verantwoordelijkheden niet altijd duidelijk afgebakend en er is onvoldoende overzicht over het geheel. Dit terwijl risico’s vaak met elkaar verbonden zijn. Ik geloof dan ook sterk in een integrale benadering van (non-financial) risk en compliance. Bij BinckBank heb ik de kans gehad om de verschillende 2e lijns risk en compliance disciplines onder één dak te organiseren. Natuurlijk is dat bij grote organisaties lastiger. Het gaat om sterke samenwerking, los van structuren, om vanuit één gezamenlijke visie en doel de risico’s van de organisatie te beheersen. Maar daarmee zijn we er nog niet. Wij praten vaak over de risico gebaseerde benadering van de 2e lijn. Om hier effectief invulling aan te geven in een digitale wereld, moeten wij meer gebruik gaan maken van geavanceerde data-analyses. Detectie van financial crime, inbreuk op cybersecurity en andere vormen van fraude staan hoog op de agenda. Er zijn grote investeringen nodig in technologie en de juiste specialisten. Maar de onderliggende linking pin is: (klant)data.”

5. Wat zijn jouw tips voor ‘bright young professionals’ die zich op de arbeidsmarkt gaan bewegen richting het compliance vak?

“Anno 2019 is compliance ‘booming business’. Het vak biedt zeker een uitstekende springplank voor hun loopbaan. Maar het is wat mij betreft vooral een zeer breed, leerzaam en dynamisch werkgebied voor professionals die verantwoordelijkheid willen en durven nemen, waarde gedreven zijn én een positieve en duurzaam bijdrage willen leveren aan de financiële sector en daarmee aan de maatschappij. Ik zou tegen deze young professionals willen zeggen: durf de tijd te nemen. Om de business goed te leren kennen en om te groeien als professional is tijd nodig. Als je je goed in de business verdiept, de verbinding zoekt en je richt op het gemeenschappelijk doel, dan word je een natuurlijke sparring partner en maak jij het verschil. Dan worden je adviezen vanzelfsprekend als waardevol gezien en kan je met zelfvertrouwen je rug recht houden wanneer het nodig is. Dus: durf te onthaasten. Ga voor je lange termijn ontwikkeling. Het zal zich vanzelf terugbetalen.”